Je website vindbaar in Google?
je website vindbaar online?
...ook jouw site!
Meer bezoekers naar je website trekken? Hoger scoren in zoekresultaten van Google? Dan ben je op de juiste plek.
Ik deel graag waardevolle tips en inzichten om jouw website beter vindbaar te maken op het internet. Lees verder voor praktische adviezen die je direct kunt toepassen voor een betere online zichtbaarheid.
Zoekwoord onderzoek Klantvragen beantwoorden
Een goede Contentstrategie begint met grondig keyword onderzoek. Identificeer relevante zoektermen en -zinnen die je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar producten of diensten die jij aanbiedt. Een goede start zijn de klantvragen die je bedrijf sowieso krijgt. Lees over dat laatste meer in het boek ‘They Ask You Answer’ van Danielle Navas-Brandt.
Gebruik tools zoals Google Zoekwoordplanner of Ubersuggest om zoekvolumes, concurrentie en andere belangrijke statistieken te analyseren. Richt je op langere zoektermen voor specifieke en gerichte zoekopdrachten.
Zoekwoord versus zoekterm
Op zoekwoorden die in je content te vinden zijn door Google (dat heet indexeren en crawlen) kun je een dynamische positie krijgen op een specifiek zoekwoord. Ben je met je bedrijf (website) actief in een hevig concurrerende markt dan zijn de belangrijkste zoekwoorden zeker al ingenomen door grote of sterke partijen.
Als je je focust op langere zoektermen, zeg de klantvragen die je al kent, en die behandelt in je content, is de kans op een hogere positie in Google groter.
Er zijn altijd andere zaken die ook een rol spelen, maar hier gaat het over de zoektermen waarmee je kunt gaan ranken.
Google wijzigt regelmatig de algoritmes van de zoekmachine, maar tot nu toe blijken bedrijven die content maken voor hun klanten daar minder last van te hebben.
Content gaat over kwaliteit en relevantie
Maak hoogwaardige content die waarde toevoegt voor je bezoekers. Zorg ervoor dat je content relevant is voor de vragen van je klanten, de gekozen zoektermen en dat het ook antwoord geeft op vragen die je klant heeft. Simpel gezegd: beantwoord de vragen van je klanten zo uitgebreid mogelijk.
Gebruik zoektermen in je titels, tussenkopjes, metadescriptions en in de bodytekst van je pagina’s.
Vergeet niet om ook afbeeldingen te optimaliseren met alt-teksten die je zoektermen bevatten en beschrijven wat er op het beeld staat, zodat spraaksoftware voor visueel beperkte mensen dit ook kunnen (voor-)lezen.
De website-techniek moet op orde zijn
Technische aspecten van je website zijn cruciaal voor je vindbaarheid. Zorg ervoor dat je website snel laadt en mobielvriendelijk is. Een goede indexering door zoekmachines maakt je onderlinge pagina’s vindbaar. Laat met een sitemap.xml-bestand alle pagina’s van je website indexeren. Controleer regelmatig op crawl fouten en los deze snel op. Gebruik HTTPS voor een veilige verbinding en verbeter de gebruikerservaring met een duidelijke navigatiestructuur.
Een autoriteit worden is belangrijk voor je vindbaarheid
Met hoogwaardige backlinks naar je website bouw je autoriteit op en verbeter je de zoekmachinepositie. Met een linkbuildingstrategie werk je aan links van relevante en betrouwbare websites in jouw branche. Publiceer waardevolle content die anderen willen delen en benader andere kennisexperts voor samenwerkingen.
Vergeet niet om ook interne links te gebruiken om de structuur van je website duidelijk te maken voor je bezoekers. Maak het de sitebezoekers gemakkelijk om de informatie te vinden die ze zoeken door het gebruik van categorieën en tags. Voorkom dat er maar 1 of 2 items in een categorie staan, dan heeft het gebruik ervan niet zoveel zin.
Met analyse en monitoring van statistieken kun je je website verbeteren
Gebruik tools zoals Google Analytics en Google Search Console om het verkeer naar je website te analyseren en te monitoren. Volg belangrijke statistieken zoals organisch zoekverkeer, bouncepercentage, conversies en zoekwoordprestaties. Leer hiervan en pas je website continu aan om betere resultaten te halen. Monitor ook je concurrenten om inzicht te krijgen in hun werkwijze, strategieën en prestaties, zodat je je eigen ideeen kunt toepassen en geen copycat wordt.
Nu zelf aan de slag: maak een plan
Met de hierboven beschreven aandachtspunten kun je direct aan de slag om je website beter vindbaar te maken op Google. Met investeren in een doordacht plan, regelmatig monitoren en optimaliseren, kun je jouw website content en online aanwezigheid aanzienlijk verbeteren. Daarmee meer potentiële klanten bereiken. Neem de tijd om deze adviezen toe te passen en wees geduldig, want zoekmachineoptimalisatie gaat niet om Google maar om je gebruiker. Het is een langetermijnstrategie die consistentie en toewijding vereist.
Conclusie en samenvatting
Het vindbaar maken van je website is vooral bedoeld om je bezoekers/ klanten behulpzaam te zijn. Zij zijn op zoek naar zinvolle content en willen graag hun vragen beantwoord zien. In de online wereld heet dat zoekmachineoptimalisatie of in het kort SEO, afkomstig van Search Engine Optimization. Dat woord heb ik hierboven bewust niet gebruikt omdat het inmiddels een hele industrie omvat waar je door de bomen het bos niet meer ziet.
In het kort heb ik het volgende behandeld:
Wil je dat je website beter gevonden wordt door je klanten en op Google?
- Doe goed zoektermenonderzoek in combinatie met relevante klantvragen.
- Optimaliseer je content met deze zoektermen, maak contentclusters rondom thema’s.
- Zorg voor een technisch sterke website die veilig, vindbaar en snel is.
- Werk aan het verkrijgen van kwalitatieve backlinks.
- Gebruik analytics om je prestaties te meten en te verbeteren.
Door deze stappen te volgen, kun je je online zichtbaarheid vergroten en meer potentiële klanten bereiken.
Zelf doen of hulp nodig?
Nu je weet hoe je de vindbaarheid van je website kunt verbeteren, kun je daarmee aan de slag.
Vind je het lastig om dit zelf te doen en/of richt je je liever op je kernactiviteiten?
Heb je vragen of hulp nodig?
Neem contact met mij op of vul de vragenlijst ‘Check of je website veilig is’ in om te starten.
Dan kan ik met je mee kijken naar de eerste en verdere stappen om je website veilig en vindbaar te maken. Of zo in te richten dat je het zelf kunt bijhouden.
Wie is Suzan?
Ik, Suzan Groeneveld, ben al meer dan 20 jaar werkzaam als website(onderhouds-)professional voor werkgevers en opdrachtgevers.
Mijn jarenlange werkervaring leveren praktisch toepasbare kennis en vaardigheden die me in staat stellen om mijn klanten te helpen en te schrijven over onderwerpen als online en website veiligheid, vindbaarheid en snelheid. Ik deel graag mijn expertise op deze gebieden.
Vanaf 2011 ben ik actief als zelfstandig professional in online marketing. Inmiddels heb ik me gespecialiseerd in de technische aspecten van WordPress websites, met name op het gebied van snelheid en veiligheid.
Daarnaast bied ik onderhoudsdiensten aan voor bedrijfswebsites, zodat ondernemers zich kunnen concentreren op hun kernactiviteiten en de inhoud van hun website.
Als eigenaar van Sobat Kras streef ik ernaar om jou te ondersteunen en te helpen groeien met je website.
Je website, vindbaar, veilig en snel!
Ⓒ copyright 2024 Sobat Kras | PH 134, 8242 PL Lelystad
KvK: 54057523 | BTW: NL001362207B40
Je website, vindbaar, veilig en snel!
Ⓒ copyright 2024 Sobat Kras | PH 134, 8242 PL Lelystad
KvK: 54057523 | BTW: NL001362207B40