8 veel voorkomende SEO problemen die je zelf makkelijk kunt oplossen.

SEO problemen aanpakken, waarom?

Met het oplossen van problemen die te maken hebben met de vindbaarheid op zoekmachines zoals Google, maak je

Jouw website beter vindbaar met een hogere kwaliteitsscore

Jouw content leeswaardiger voor je bezoeker

Je website komt door de tijd hoger in de zoekresultaten

Je trekt meer bezoekers die langer op je site blijven

Die bezoekers zijn je toekomstige klanten

Ik richt me in mijn blogs op WordPress websites, maar diverse oplossingen gebruik je ook voor websites in het algemeen. Dan moet je waarschijnlijk even zoeken waar die instellingen zitten.

Lees ook hoe je je website veilig update, zodat je de kans op een hack zo klein mogelijk maakt.

1. Beeld pagina’s, de eerste van 8 SEO problemen aangepakt

Heb je een WordPress site? Iedere foto of file die je ooit geüpload hebt, kan zomaar een eigen pagina hebben die door Google wordt geïndexeerd. Je wil geen extra pagina met iedere foto die je uploadt. Hieronder zie je de correcte manier: de afbeelding wordt direct vanuit de afbeelding-url weergegeven.

Gelukkig is er een gemakkelijke oplossing

WordPress plug-ins zoals Yoast hebben een ingebouwde optie om de mediapagina-url’s direct door te sturen naar het mediabestand. Dit stel je in door de toggle bij media pagina’s uit te schakelen en grijs te maken. Ook de weergave zoekmachines toggle mag je uitzetten.

1 van 8 seo problemen aangepakt: wordpress media pagina's uitschakelen

Wat doet het ertoe?

Met het uitschakelen van mediapagina’s voor ieder beeld blijft je site vrij van pagina’s die er niet toe doen omdat je afbeelding iets duidelijk maakt in je blogpost of pagina. Je site houdt zo een schone footprint en daar zal de overall ‘kwaliteitsscore’ verbeteren. Zo voorkom je dat Google lage kwaliteit-pagina’s indexeert waarvan je niet wil dat (be-) zoekers die te zien krijgen.

2. HTTP pagina’s, nummer 2 van de behandelde 8 SEO problemen

Zoals je waarschijnlijk weet, moeten alle sitepagina’s veilig zijn (https). Dan ben je ervan verzekerd dat de content beveiligd over het internet verzonden wordt. En je bezoekers zijn daar dan ook zeker van, door het slotje in Google en de -s- in de https://url.ext. Heb je dat niet dan kunnen browsers een beveiligingswaarschuwing laten zien of zelfs de website niet openen.

Maar je verbaast je als je erachter komt hoeveel websites nog steeds pagina’s laten zien die niet veilig zijn. Pagina’s met een pagina-url zonder HTTPS. S van secured met een SSL certificaat.

Niet beveiligde pagina’s vinden

#2van 8 seo problemen aangepakt - Vind http pagina's en los mixed content op

Gebruik het commando ‘site:domein -inurl:https’ om de niet beveiligde pagina’s te vinden. Hierboven zie je een voorbeeld van een pagina die in oktober 2023 geen https in de pagina url had. Hieronder zie je een site die het wel voor elkaar heeft.

blank

De resultaten geven ook waarschijnlijk andere ongebruikelijke pagina’s die je waarschijnlijk niet aan je bezoekers wilt laten zien in de zoekresultaten.

3. Vindt de pagina’s waarvan je het bestaan niet wist

Vind de pagina’s die je niet in de zoekresultaten wil terugzien (of waarvan je niet wist dat ze er waren)!

Voer een ‘site:domein’ zoekcommando uit en gebruik de zoektermen om deze pagina’s te vinden. Zet daarbij de “zoekterm” tussen dubbele aanhalingstekens!

#3 van 8 seo problemen aangepakt - vind pagina's waarvan je het bestaan niet wist

Mogelijke zoektermen die je kunt gebruiken, zijn:

  • “l0rem ipsum”
  • Portfolio
  • Demo
  • Index
  • Error
  • Test

Of voer de simpele site:domein “zoekterm” uit en bekijk of je rare titels ziet die mogelijk bij lage kwaliteitspagina’s horen.

4. Overeenkomende intentie/ bedoeling

“De site wordt niet gevonden op [zoekterm]” kan duidelijk gemaakt worden door de overeenkomende intentie te beantwoorden.

Content type: moet het een blogbericht, landingspagina of ander type content zijn?

Content format: moet het een how-to gids, lijst of ander format krijgen?

Content invalshoek: op welke type doelgroep richt je deze content

Om de bedoeling te begrijpen google je je onderwerp en bekijk je de resultatenpagina oftewel het SERP overzicht. Hieronder een voorbeeld gerelateerd aan deze pagina met de zoekterm “algemeen seo problemen 2023”.

Door nu de resultaten aan te klikken en te bekijken hoe de bijbehorende content opgezet is qua stijl, inhoud, op wie de content zich richt enz., krijg je een idee of je eigen content wel voldoende informatie biedt om gevonden te kunnen worden.

Let wel, Google indexeert al geruime tijd niet meer automatisch alle content. Je content dient van kwaliteit te zijn met eigen voorbeelden en ervaringen om aan de EEAT- en Helpful Content Updates van Google te voldoen.

#4 van 8 seo problemen aangepakt - wat is de bedoeling van je content?

5. Tags en categorieën

Een andere bron van niet kwalitatieve content op een site kan veroorzaakt worden door de tags en categorieën pagina’s. Deze pagina’s zijn superhandig om op een overkoepelend onderwerp content te vinden binnen jouw website.

Maar Niet als deze pagina’s:

  • Leeg zijn
  • Slechts één bericht/onderwerp hebben
  • Jarenlang niet geüpdatet zijn

Dit geldt vooral bij e-commerce sites, forums en elke andere site met een hoeveelheid blogs.

Voor mijn klanten probeer ik het aantal categorieën, tags of collecties met 0-2 posts of items te voorkomen. Beter kun je die items dan onderbrengen in een andere categorie of tag, zodat er ook voldoende content binnen een categorie of tag te vinden is. Hieronder vind je twee voorbeelden van sites waar de categoriepagina niet voldoende content items heeft.

#5 van 8 seo problemen aangepakt - zorg dat je categoriepagina's ook daadwerkelijk content hebben
blank

6. Titel en H1 kop

Wijzig je een datum of jaartal in je berichttitel?

Zorg ervoor dat je niet alleen je H1-kop wijzigt maar ook de titel die in Google verschijnt (SEO-titel) en andersom natuurlijk ook. Onderstaande afbeelding was een kopie van 2022 waarin ik alle jaartallen wijzigde in 2023, zodat de URL, de titel en SEO titel evenals de meta-beschrijving correct weergegeven worden.

#6 van 8 seo problemen aangepakt - Zorg dat je de Titel en H1-kop ook wijzigt als je data wijzigt in geüpdatet content

Vind en fix deze pagina’s eenvoudig met het zoekcommando ‘site:domein intitle:[vorig jaar]’ in een Google Search pagina.

Gebruik dan de Detailed SEO Extension in Google Chrome om eenvoudig en snel de paginatitel en SEO-titel te controleren. Hieronder zie je dat de content van deze website is aangepast naar 2024.

blank

Maar controleer je dit in de Chrome browser met de Detailed SEO Extension dan zie je dat de SEO titel en Meta beschrijving nog verwijzen naar 2023. Dat moest dus nog aangepast worden.

blank

7. Oude publicatiedata

Vermijd dat oude publicatiedata zichtbaar zijn terwijl de content van het bericht recent geüpdatet is.

Dit vermindert het doorklikpercentage (CTR) en blijkt uit experimenten van Glen Allsopp van detailed.com, ook de positie in de zoekresultaten.

Op deze manier kun je met Google dit probleem ontdekken

  • Zoek op site:domein
  • Selecteer tools (aan de rechterkant)
  • Voer het jaartal van vorig jaar of zelfs oudere jaren

Daarna kun je dit op je website oplossen.

#7 van 8 seo problemen aangepakt - Date en jaartallen matchen als je content updatet.

8. Gebruik van Kopteksten

Het lijkt logisch, maar regelmatig zie ik sites die de kopteksten niet correct gebruiken. In het eerste beeld zie je dat onder Hoofdpodium H2 naar H4 kopteksten gesprongen wordt. In het tweede beeld is dat opgelost en kloppen de kopteksten wel.

Zorg ervoor dat je er één H1 koptekst wordt gebruikt, dat is altijd de titel van de pagina.

De bodycontent verdeel je in paragrafen die allemaal met een H2 koptekst – tussenkopje beginnen. Wil je dan binnen de paragraaf nog onderverdelen dan ga je naar de H3 kopteksten. Sla nooit een stap over. Dus niet van H2 naar H4 naar H3, dan snapt Google er niet de correcte volgorde en intentie van.

#8 van 8 SEO problemen aangepakt - Zorg voor de goede hiërarchie in je kopteksten
blank

Dit zijn de basisregels die ik zoveel mogelijk toepas:

  • Sluit maar één H1 kop in per pagina = de titel
  • Gebruik dezelfde titel voor de H1 en de SEO-titel die Google toont
  • Over-optimaliseer niet te veel zoektermen in de overige titels
  • Orden H2-H6 logisch, dus ga niet van H2 naar H4 zonder dat er een H3 tussenin zit. Dat geldt voor alle stappen. In de praktijk gebruik ik H4, H5 en H6 eigenlijk nooit.
  • Maak de tussenkoppen ongelofelijk en gemakkelijk leesbaar. Dat is handig voor de bezoekers die je pagina eerst scannen voordat ze de inhoud tot zich nemen.

Er is ongelofelijk veel meer over Conent, SEO, Google en vindbaarheid van je website te vertellen, maar daarover later meer blogs…

Eerst uitzoeken of je website veilig is?

Ik heb een korte vragenlijst waarmee ik met de door jouw gegeven antwoorden al een eerste indruk heb of je website veilig is. Aan de hand daarvan hebben we een startpunt om een gesprek aan te gaan wat er aan je website te verbeteren is.

Ga je het zelf doen of kan ik je helpen?

Wil je nu al weten hoe het er met je site voor staat? Neem contact met me op via het contactformulier of op LinkedIn.

Jouw website auditen op structuur, SEO-techniek en content zijn projecten die ik heel leuk vind om te doen. Daarmee weet jij hoe je je site verder kunt opbouwen naar een site waarmee Google jouw bedrijf ziet als ervarings- en expertisedeskundige. Zodat je hoger komt in de zoekresultaten en je meer bezoekers krijgt die langer op je site blijven. En in de toekomst klant bij je worden.